analityka
Pixabay.com

Analityka i optymalizacja UX pozwalają poprawić doświadczenia klientów związane z firmą. Koncentrują się na użyteczności i zadowoleniu użytkowników  niż na czystym projekcie strony. UX pozwala zwiększyć poziom zadowolenia klientów i oczywiście poprawić współczynniki konwersji.

Czym zajmują się specjaliści ds. analizy UX?

Umieszczają użytkowników w centrum procesu projektowania. Badają, czego potrzebują i co uważają za ważne.  Sprawdzają, jakie są możliwości i ograniczenia użytkowników. W zależności od projektu niektóre metody UX są wykorzystywane do zbierania opinii klientów.  W ten sposób gwarantują konstruktywną informację zwrotną.

Analizy eksperckie

Analiza UX daje wgląd w różne grupy użytkowników, ich wymagania, najważniejsze cele i środowisko, w którym chcą realizować te cele.

Do najpopularniejszych metod stosowanych podczas analizy UX zaliczamy:

  • tworzenie profilu potencjalnego klienta,
  • mapowanie doświadczeń,
  • wywiady pogłębione,
  • grupy fokusowe użytkowników, 
  • audyt treści.

Architektura informacji

Architektura informacji (IA) stanowi podstawę aplikacji lub strony internetowej. Strukturyzuje i etykietuje zawartość. Dzięki temu użytkownik nie ma żadnych problemów z obsługą aplikacji i może wykonywać wszystkie zadania intuicyjnie. Najczęściej wykorzystuje się tutaj moderowanie na żywo lub zdalne sortowanie kart online, a także testowanie struktury.

Prototypowanie

Wizualizuje wygląd aplikacji i sposób budowania interfejsu użytkownika. Model szkieletowy można przekształcić w klikalny prototyp. Dzięki temu można przeprowadzać testy użytkownika i zbierać ich opinie.

Testowanie użytkownika

Zalecamy organizowanie co jakiś czas testów użytkowników, aby zebrać ich opinie na temat produktu, funkcji lub prototypu. Dzięki takim testom będziemy wiedzieć, do czego klienci najczęściej wykorzystują aplikację. Możemy też szybciej wykryć ewentualne problemy i je skutecznie rozwiązać.

Optymalizacja UX

To proces ciągłego podnoszenia poziomu zadowolenia użytkowników online. Warto wykorzystać tutaj narzędzia analityczne, takie jak mapki kliknięć, testy A/B.

Analiza użytkowników

Niezależnie od tego, czy kontaktujemy się z klientem za pośrednictwem e-maila, strony internetowej, SMS-ów, mediów społecznościowych lub osobiście, starajmy się optymalnie wykorzystać spostrzeżenia na temat klientów. Sprawdźmy, jaki jest ich aktualny poziom zadowolenia. 

Szerokie zastosowanie gromadzonych danych pozwala na lepszą ocenę klientów. Dzięki regularnym testom A/B kierujemy lepsze produkty i usługi do klientów.

Biorąc pod uwagę dane osobowe i segmenty klientów można opracować indywidualny plan działania. Pomaga poprawić interakcje z wszystkimi klientami i osiągnąć cele biznesowe.

Analiza rentowności

Test A/B pozwala sprawdzić, która z dwóch stron internetowych, e-maili lub składników personalizacji działa najlepiej. System może oferować użytkownikom różne wersje. Sprawdzając liczbę wyświetleń, możemy wybrać zwycięzcę i wdrożyć najlepszą wersję. W ten sposób poprawiamy konwersję, wskaźnik utrzymania klientów i wyniki sprzedaży. Optymalizacja ścieżek

Możemy sprawdzać różne kanały, takie jak ruch organiczny, ruch bezpośredni, płatny ruch. Warto monitorować wydajność różnych kanałów i wprowadzać odpowiednie zmiany.  Dzięki temu łatwiej osiągniemy swoje cele.  

Łącząc ścieżki konwersji z testami A/B, zadbamy o najwyższą wydajność na każdym etapie cyklu życia produktu. W ten sposób nawiążemy lepsze interakcje z klientami i znajdziemy najlepsze elementy oferty.